Nieuwe strategie voor Peugeot en Citroën: wat gaat er gebeuren?

- Geen reacties

PSA Peugeot Citroën heeft een nieuwe strategie uitgestippeld voor Peugeot en Citroën. Wat ga je daarvan merken de komende jaren?

Citroën en Peugeot vissen in dezelfde vijver en dat moet veranderen. Er komt meer onderscheid tussen de twee merken. Automotive News tekende het nieuwe plan op uit de mond van CEO Philippe Varin. In het kort komt het hier op neer: Citroën gaat meer eenvoudige modellen maken terwijl Peugeot meer richting de premiumhoek schuift.

Dat laatste werd onlangs al bekend. Peugeot gaat straks boven Citroën staan: qua prijs, techniek en kwaliteitsbeleving. Niet helemaal, want de luxe DS-lijn van Citroën blijft. Maar toch: de speerpunten van een Peugeot zijn straks: waarneembare kwaliteit en betrouwbaarheid, elegant en dynamisch design dat een groot publiek aanspreekt en ‘innovatief rijplezier’. De 2008 is de eerste auto die al deze eigenschappen in zich moet hebben maar de nieuwe 308, die eind dit jaar leverbaar wordt, moet het echte verschil gaan maken.

Citroën

Met Citroën heeft PSA hele andere plannen. De luxe DS-lijn blijft en wordt zelfs boven de nieuwe ‘premium’ Peugeots gepositioneerd. De gewone C-modellen worden in de toekomst iets onder de huidige modellen geplaatst. Daarmee wordt Citroën geen budgetmerk maar meer een soort concurrent voor de goedkopere merken als Skoda en Hyundai. Toch wil de grote baas van PSA nog niet dit soort vergelijkingen aangaan, omdat Citroën zich wel van deze merken moet gaan onderscheiden.

De Citroëns van de toekomst zijn zuinig en milieuvriendelijk, eenvoudig in gebruik, hebben geen ingewikkelde techniek en onderscheiden zich met een bijzonder design. De nieuwe C4 Picasso – die op de autosalon van Genève als Technospace Concept staat – is het eerste wapenfeit van het ‘nieuwe Citroën’.  

Het lijkt een flinke wijziging maar in de praktijk gaat het om nuanceverschillen. Peugeots worden wat chiquer en Citroëns wat vrolijker en eenvoudiger. Toch is deze nieuwe strategie van het Franse concern goed nieuws, want meer differentiatie betekent minder van hetzelfde – en dus meer keuze.

Tags: