Hybrid Air: full hybrid van Peugeot Citroën op weg naar 1:50

- Geen reacties

Gisteren onthulde PSA Peugeot Citroën een aantal innovaties waarmee het modellen schoner, zuiniger en toekomstbestendiger wil maken. Een ervan, Hybrid Air, wordt verder ontwikkeld tot een nieuw type ‘full hybrid’ die uiteindelijk niet meer dan 2 l/100 km moet gaan verbruiken. Andere technieken zijn al klaar voor introductie.

Tijdens een persconferentie heeft PSA Peugeot Citroën de nieuwe technologie Hybrid Air onthuld. Veel is er nog niet over bekend maar het gaat om een nieuw soort hybride aandrijving die benzine en perslucht combineert. Het gaat om een ‘full hybrid’, de term wordt gebruikt voor hybride auto’s die over een beperkt aantal kilometers volledig elektrisch kunnen rijden. PSA ontwikkelt de Hybrid Air door om te komen tot de ‘2 l/100 km-auto’, waarmee dus 50 km gereden kan worden op 1 liter benzine. 

Ook beleefde het EMP2-platform gisteren de voorpremière. Op deze basis zullen verschillende toekomstige modellen van Peugeot en Citroën worden gebouwd. Het is modulair en geschikt voor schone aandrijflijnen zoals van hybrides. 

Tijdens de bijbehorende bijeenkomst, waarbij zo’n honderd PSA-partners, politici en journalisten in het R&D-centrum kennis konden maken met PSA-innovaties, presenteerde het moederbedrijf van Peugeot en Citroën ook nieuwe technologieën die dit jaar al gereed zijn. Zo voegt het bedrijf bij dieselmotoren ‘bovenop’ het roetfilter met additief straks Selective Catalytic Reduction (SCR) toe, waarmee de uitlaatgassen vrij van stikstofoxiden worden. Bovendien beperkt SCR het dieselverbruik met 2 tot 4 procent ten opzichte van de Euro5-motoren. 

In ontwikkeling: schone techniek

Eco Hybrid zorgt voor grotere besparingen: 15 g/km minder aan CO2 en, aldus cijfers van PSA, tot wel 15 procent besparing op het benzine- of dieselgebruik van de meest gangbare Citroën- en Peugeot-modellen. Het is een van de innovaties ‘voor de auto van morgen’ die PSA gisteren eveneens presenteerde. Verder werkt PSA aan het verbeteren van het rendement van benzinemotoren, door de recirculatie van uitlaatgassen (Exhaust Gas Recirculation, EGR). 

Specifieke auto’s in ontwikkeling zijn de VéLV en de HYdole. Laatstgenoemde is een demonstratie- en testmodel voor hybride rijden maar de VéLV komt uiteindelijk in de showroom. Het is een licht elektrisch voertuig dat wordt afgestemd op stadsgebruik. De auto zou slechts 85 Wh per km verbruiken. Meer dan een schoon voertuig wil PSA er ook mee inspelen op andere, hedendaagse vraagstukken, zoals verstedelijking en de vraag naar nieuwe mobiliteitsvormen. 

Tags: