Eerste rij-indruk Citroën C4 Picasso

- Geen reacties

Het getuigt wel van moed om in een zo dramatisch dalende markt als die van Europa en ook Nederland een nieuw model te lanceren. Citroën durft het aan, om meer dan een reden maar vooral omdat de huidige C4 Picasso MPV aan vervanging toe is. Gelukkig is de belangstelling voor MPV’s niet zo sterk teruggelopen als de totale verkoop van nieuwe auto’s.

De Citroën C4 Picasso staat als eerste model op het totaal nieuwe platform EMP2, wat staat voor Efficient Modular Platform 2. Veelzijdige toepassingsmogelijkheden – er bestaan vijf verschillende wielbasisvarianten – en een tot 140 kilogram lager gewicht zijn de hoofdkenmerken van EMP2.

 In dynamisch opzicht is de C4 Picasso een betere auto geworden

Daarmee doet C4 meteen zijn voordeel. De auto is compacter (met 4.428 mm 42 mm korter) dan zijn voorganger en ook lager, wat de instap ten goede komt. Het geringere ledig gewicht en het lagere zwaartepunt voel je in de wegligging. C4 Picasso stuurt lichter en preciezer dan zijn voorganger en laat zich bovendien dankzij een draaicirkel van 10,8 meter (een meter kleiner) gemakkelijker manoeuvreren. Minder massa betekent ook zachtere veren en schokdempers dus in dynamisch opzicht is de C4 Picasso een betere auto geworden – ten opzichte van zijn concurrenten ook deels een fijnere auto. Echt Frans zou je zeggen, want ook smaakvol gestileerd. De versies met grote 18 inch wielen en banden (16 inch is standaard) zijn wel harder gedempt maar daar staan extra grip en stoere ‘looks’ tegenover.

20 procent bijtelling

Met twee vertrouwde benzinemotoren en drie diesels is het motorenaanbod mooi gespreid. Ik kon alleen de 155 pk THP en 115 pk e-HDi diesel rijden, beide in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Dat zijn mooie en vooral zuinigere combinaties dan voorheen – wederom met dank aan het lagere gewicht. De C4 Picasso-diesels in hun algemeenheid hebben een dermate lage CO2-emissie dat ze in de 20 procent bijtellingscategorie vallen – ook in 2014.

De C4 Picasso is ook de eerste Citroën die volgens nieuwe inzichten is vormgegeven. Hij won vooral aan ‘élégance’, ten opzichte van het nogal minibus-achtige uiterlijk van zijn voorganger. De neus met fraai geïntegreerde koplampen en rondom de hoeken doorlopende LED-clignoteurs c.q. dagverlichting is herkenbaarder dan alleen aan het ‘double chevron’ logo. De flanken zijn subtiel gewelfd en de achtersteven is stevig gevormd, met pikante designdetails – zoals de driedimensionale LED-achterlichten die als juwelen achter een gladde lens liggen. Tenminste, vooralsnog alleen in de duurste Exclusive-versie.

Tastbare duurzaamheid

Reeds bekende Picasso-elementen zijn gelukkig behouden gebleven, waaronder de ver in het dak doorlopende voorruit en het centrale instrumentarium en bedieningspaneel. Het infotainment-systeem is uitgebreid,  werkt volgens de nieuwste touchscreen-principes en heeft de bekende multimediale functies. De opmerkelijk verbeterde kwaliteit en afwerking van met name het interieur vallen op. De materialen zijn van een fraaier ontwerp en hebben een tastbare duurzaamheid. Ruimte biedt deze derde generatie Picasso als vanouds, ook achterin.

De prijzen voor de C4 Picasso beginnen bij 25.790 euro, voor de 1.6 VTi Attraction. Vanaf 21 juni staat de C4 Picasso bij de dealer, de eerste afleveringen volgen medio augustus.

Tags: