Eerste meters met… de nieuwe Citroën Berlingo

- Geen reacties

Weet je het nog? In 1996 kwam Citroën met de Berlingo, een personenbusje op basis van een bedrijfswagen. Het was (en is) het slimme antwoord op een MPV, want goedkoper en ruimer. Waarom dan niet iedereen die ruimte nodig heeft een Berlingo rijdt? Tsja… Als je nog niet overtuigd bent, dan heeft Citroën nu de derde generatie Berlingo voor je, met dezelfde frisse uitstraling als de andere recente Citroëns. Het glooiende achterland van Parijs is het decor waarin ik met de nieuwste Berlingo op pad ga.

Een ludospace, dat is de officiële naam van de Berlingo-achtigen. Het idee: een bedrijfswagen ombouwen tot personenauto, met alle voordelen die daarbij horen. Heel veel ruimte dus en dat is bij de nieuwe Citroën Berlingo niet anders. Voor- en achterin is de hoofdruimte gigantisch en dan is er ook nog de enorme kofferbak met een inhoud van 775 liter. Dat is maar liefst 100 liter meer dan voorheen en dat terwijl het nieuwe model slechts 2 centimeter langer is dan z’n voorganger. Hoe dat kan? De ruimte is slimmer ingedeeld en de onderste raamlijn is hoger, waardoor er meer plaats is onder de hoedenplank.

Dat is nog niet alles, want door de Berlingo alleen ‘ruim’ te noemen doe je het model tekort. Het gaat er namelijk ook om hoe de ruimte wordt benut. Citroën heeft zó veel opbergvakken bedacht, dat de kans groot is dat je spullen kwijt gaat raken. Volgens de officiële gegevens zijn het er 28, met een totale inhoud van 186 liter. De meest opvallende: een vak boven de laadruimte dat aan twee kanten geopend kan worden, vakken in de vloer, een doorzichtige ‘plank’ aan het plafond en twee dashboardkastjes. Om dat laatste mogelijk te maken is de airbag verhuisd naar het plafond. Toewijding, noem ik dat.

Stil en comfortabel

Van een MPV-achtige verwacht je comfort. Citroën is ermee groot geworden, dus dat zit wel goed. Zachte stoelen, comfortabele vering en demping en een zeer goede geluidsisolatie maken de nieuwe Berlingo tot een fijne reisauto. De bestuurder zit een beetje als een buschauffeur achter het stuur, dat vrij vlak staat. Dat is even wennen, maar de kans is groot dat je het na een tijdje gaat waarderen. Het gevoel is compleet met het spiegeltje waarmee je in de gaten kunt houden wat je passagiers achterin doen.

De nieuwe Berlingo wordt verkrijgbaar met vijf verschillende motoren. Hoe de PureTech benzineversie met 130 pk rijdt lees je binnenkort in de uitgebreide test, nu zoom ik in op de 130 pk sterke BlueHDi dieselmotor, die is gekoppeld aan een nieuwe achttraps automaat. Een zeer fijne combinatie, de stille en koppelrijke dieselmotor heeft altijd kracht genoeg en de versnellingsbak schakelt boterzacht. De mechaniek laat zich nooit van de wijs brengen, ook niet als je plotseling lomp op het gas gaat staan. Hij schakelt bijna ongemerkt een tandje terug waardoor de auto adequaat versnelt, maar zal nooit onrustig worden of de motor onnodig veel toeren laten draaien. Zonder de benzineversies tekort te doen, kan ik alvast zeggen dat dit de fijnste aandrijflijn is voor de nieuwe Berlingo.

In het najaar verschijnt de derde generatie Berlingo in de showroom, bestellen kan vanaf september. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan die van de uitgaande editie, maar worden binnenkort pas officieel bekend gemaakt.

Tags: