Citroën Metropolis: Chinese behoefte

- Geen reacties

Citroën zal bij de start van de World Expo in Sjanghai volgende maand de Metropolis onthullen. Dat is een conceptmodel voor een luxesedan in het segment van de Mercedes S-Klasse.

Citroën laat downsizing even voor wat het is in China. Dat land is voor het Franse merk de tweede grootste markt en luxesedans worden er steeds populairder. Daarom komt Citroën nu met het studiemodel Metropolis, dat met een lengte van 5,30 meter en een breedte van 2 meter de verlengde uitvoeringen van de Audi A8 en Mercedes S-Klasse overtreft.

Citroën betreedt hiermee een volledig nieuw segment. De sedan is het eerste resultaat van het PSA designcenter in Sjanghai. De Metropolis is qua design een logisch vervolg op eerdere conceptcars van Citroën, zoals de Hypnos en GQbyCitroën.

De auto staat op een verlengd C6-platform en heeft uiteraard een hybride aandrijflijn aan boord. Een 2.0 met 272 pk zorgt voor de aandrijving op de snelweg, bij lagere snelheden doet een elektromotor met maximaal 70 kW dienst. Het hybridesysteem kent een overboost-functie, waarmee het gecombineerde vermogen tijdelijk 460 pk bedraagt. Citroën zegt dat de Metropolis slechts 70 g/km CO2 uitstoot. In Sjanghai stelt Citroën de auto tentoon op de World Expo 2010, die van 1 mei tot en met 31 oktober plaatsvindt in de miljoenenstad.

Tags: