Citroën ë-Jumpy: alle details

- Geen reacties

De elektrische Citroën Jumpy komt in de tweede helft van dit jaar op de Nederlandse markt. Tijd om alle specificaties van de ë-Jumpy op een rij te zetten. 

Citroën presenteert de ë-Jumpy, de volledig elektrisch rijdende variant van de middelgrote bedrijfswagen waarmee het merk een half jaar geleden de titel Bestelauto van het Jaar binnen hengelde. De auto wordt in twee batterijvarianten uitgebracht, met een iets grotere actieradius dan eerder werd beloofd. Met 50 kWh-accupakket kom je (volgens de theoretische WLTP-meting) maximaal 230 km ver, met 75 kWh-pack tot 330 km. Ideaal voor dagelijkse ritten tussen de 150 en 250 km.

Eerstgenoemde verschijnt in de lengtevarianten XS (4,60 meter), M (4,95 meter) en XL (5,30 meter), de laatste alleen als M en XL. Het laadvolume varieert van 4,6 m3 in de XS tot 6,6 m3 in de XL voorzien van Moduwork. Dat is een neerklapbare passagiersstoel met doorlaadmogelijkheid voor lange spullen, die tevens tot mobiel kantoor te transformeren is. Het laadvermogen – ten opzichte van de brandstofvariant onaangetast omdat de accu’s onder de vloer liggen – bedraagt maximaal 1.275 kg. Met de ë-Jumpy mag je bovendien een aanhangwagen tot 1.000 kg trekken.

Motor en accu

In alle rijmodi ligt de maximum snelheid op 130 km/u. De elektromotor levert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. In plaats van een versnellingspook heeft de ë-Jumpy een schakelknop. De garantie op de aandrijflijn, inclusief batterij, ligt op 8 jaar of 160.000 km. Het dashboard heeft een laadindicator en een meter voor energieverbruik. De rest kan de bestuurder regelen via het touchscreen of (op afstand) via de My Citroën-app. 

Opladen van de lithium-ion accu kan aan een stopcontact, een laadpunt of een snellaadstation. Standaard bevindt zich een 11 kW 3-fase-lader aan boord van de bestelbus. Tot 80 procent bijladen aan een 100 kW DC-snellader duurt 30 minuten voor de 50 kWh-batterij en 45 minuten in geval van het 75 kWh-exemplaar. 

Een voetbeweging is voldoende om de zijdeuren te openen of te sluiten en vergrendelen

Uitvoeringen

De bestellijst – nu nog zonder prijskaartjes – kent vier uitvoeringen. De basisversie van de ë-Jumpy komt onder meer met airco, cruise control, elektrische parkeerrem en elektrisch bedien- en verwarmbare buitenspiegels. Op de Club, met vaste dubbele cabine, worden parkeersensoren toegevoegd. DAB+, smartphone-uitwisseling, Lane Departure Warning en andere rijhulpsystemen zijn kenmerkend voor de Driver. Dat is de ë-Jumpy met verhoogde wielophang, bodembescherming en Grip Control gericht op veelrijders. De extra wendbare CityVan heeft standaard een 180 graden-camera, Keyless Entry en DAB+.

Naast vijftien assistentiesystemen kan de ondernemer bij bestelling kiezen uit drie connectiviteitspakketten. Een handige feature vormen de handsfree te bedienen schuifdeuren. Een voetbeweging is daarbij voldoende om de zijdeuren te openen of te sluiten en vergrendelen. 

Tags: