Citroën werkt aan nieuwe veertechnieken ter vervanging hydropneumatische vering

- Geen reacties

Citroën werd er beroemd mee: hydropneumatische vering die zorgt voor een ongeëvenaard rijcomfort. De huidige C5 is de laatste auto met dat veersysteem. Citroën werkt aan nieuwe veertechnieken die een soortgelijk comfort moeten bieden.

Citroën neemt na ruim 60 jaar afscheid van de hydropneumatische vering. Beroemde modellen zoals de DS, XM, Xantia, BX en C6 boden een niet door andere merken geëvenaard veercomfort dankzij de schokdempers met olie- en gasgevulde veerbollen. Liefhebbers hoeven niet te treuren, want Citroën werkt aan nieuwe technieken die een soortgelijk veercomfort moeten bieden.

Citroën-baas Linda Jackson zegt tegen Automotive News dat ‘veercomfort 100 procent deel uitmaakt van het DNA van Citroën’. Ze belooft dan ook dat toekomstige grote modellen van Citroën een soortgelijk veercomfort zullen hebben als de beroemde Citroëns van weleer.

De hydraulische vering is volgens Jackson, ondanks finetuning in de afgelopen decennia, verouderd. Citroën introduceerde het veersysteem op de DS in de jaren ’50. Het technisch ingewikkelde systeem is daarnaast duur om te produceren. Citroën levert de hydraulische vering nu alleen nog als optie op de C5 en dat is dus de laatste Citroën ooit die je met dit bijzondere systeem kunt kopen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Tags: