Citroën Mehari maakt comeback als elektrische stadsauto

- Geen reacties

Citroën haalt de legendarische naam Mehari van stal en plakt ‘m op een elektrische stadsauto. De E-Mehari zal eerst in Frankrijk worden uitgebracht, later wordt bekeken of de auto ook naar andere landen kan komen.

Citroën brengt een elektrische stadsauto uit in de geest van de Mehari. De tot E-Mehari gedoopte auto doet in alles zijn best om op zijn legendarische voorvader te lijken. Hij heeft een dak dat in twee delen is te verwijderen. Er is in het 3,81 meter lange autootje plaats voor vier personen en de achterbank kan opgeklapt worden voor in totaal 800 liter bagageruimte.

De E-Mahari heeft een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor, waarmee de auto een topsnelheid van 110 km/u kan halen. Bij gebruik in de stad is actieradius 200 kilometer, gebruik je de E-Mahari op de snelweg dan moet je na 100 kilometer opladen. Dat kan via een laadpaal in 8 uur of in 13 uur als je een gewoon stopcontact gebruikt. De techniek van de E-Mehari is ontwikkeld door het Franse bedrijf Bolloré, (in Frankrijk) bekend van de elektrische deelauto’s in Parijs.

De auto is verkrijgbaar in vier opvallende kleuren, blauw, oranje, geel en beige. De bekleding in het interieur is rood of beige en voorzien van opvallende print. Bovendien is de stof waterdicht. Het dak is in de kleuren zwart en oranje te krijgen.

Citroën verkoopt de E-Mahari vanaf volgend jaar vooralsnog alleen in Frankrijk, maar houdt de deur open voor een komst naar Nederland. Zelf importeren kan natuurlijk ook, want omdat de E-Mehari geen CO2 uitstoot hoeft er geen BPM-belasting betaald te worden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Tags: